Vår-förberedelse av cykel

Oavsett om din cykel har stått hela vintern eller om den har kört i mycket snö, slask och salt, så ska den ha en grundlig genomgång. När du går igenom och underhåller din cykel så håller den längre.

Som vi säger: en ren cykel är en glad cykel.

Här får du en guide på vad du ska kontrollera och vad du ska använda för underhåll av din cykel, så den kan fortsätta att köra bra och optimalt.

Den enkla lösningen

Om du varken har tid eller lust att göra det själv, så kan din lokala cykelhandlare säkerligen hjälpa dig. Ring eller kör förbi någon dag och hör om de har ett fast pris på en vår-servicee. Du ska självklart vara uppmärksam på att ett fast pris som utgångspunkt inte är inklusive eventuella reservdelar. Vår tumregel är att det normal tar en timme för en professionell att göra en vår-service, och du ska därför räkna med ett pris på ungefär 300-500 kr per cykel. Det är dock få cykelbutiker som tvättar din cykel.

”Gör-det-själv”-lösningen

Om du har lust att själv spendera ett par timmar i ”cykelverkstaden”, så är detta såklart en möjlighet. De flesta underhållsjobb på cykeln kräver inte någon cykelmekaniker-utbildning.

I de flesta fall kan det räcka med en tvätt, smörjning, justering och efterspänning.

Så, om vi utgår ifrån att din cykel är i någorlunda gott skick och inte har några synliga defekter, så kommer här en guide på hur du kan få i ordning familjens cyklar och vad du ska använda för att komma igång.

Tvätt av cykeln

När du tvättar en cykel ska det göras med en hink ljummet vatten samt en vattenslang med mjuk stråle. En högtryckstvätt ska aldrig användas till din cykel.

Du behöver:

Börja med att skölja av cykeln med vattenslangen, så den värsta smutsen och intorkad jord lossnar. Därefter tar du en hink med ljummet vatten samt rengöringsmedel och tvättar cykeln uppifrån och ner. Undvik att borsten kommer i kontakt med din kedja, eftersom du då riskerar att få smutsig kedjeolja på andra delar samt på borsten. Avsluta med att skölja av med rent vatten från vattenslangen.

Kedjan

Här rekommenderar vi att du investerar i en kedjetvätt. Beroende på hur mycket du använder din cykel och i vilket väder och terräng du rör dig i, så behöver du rensa din kedja från gammal olja och smuts. Det görs alltså enklast med en kedjetvätt (de kan fås från c:a 100 kr).

Om din kedja är väldigt smutsig och eller stel så kan det vara nödvändigt att montera av den helt och eventuellt lägga den i blöt i rengöringsbensin, petroleum eller en kedjetvätt. Därefter ska du se till att torka den ordentligt och smörja den väl i alla vinklar och vrår. Ett bra tips är att blåsa den ren med en kompressor och om du vill få den helt perfekt så kan du koka den i palmin. Då är du helt säker på att det inte är någon fukt kvar och att allt är smörjt.

Smörjning

Alla roterande/rörliga delar ska, i princip, smörjas men i de flesta tillfällen räcker det att smörja kedjan, broms, cykelstöd etc. Vi rekommenderar att man var 2-3:e år smörjer nav, vevlager och styrlager (detta kan eventuellt göras hos en cykelhandlare).

Till din kedja finns det flera typer av kedjeoljor och smörjmedel. Kort sagt så finns det tre slags: blöt, torr och vaxbaserade produkter. Till vardagscyklar rekommenderas det att använda blöt kedjeolja på vintern och torr kedjeolja på sommaren. Om du cyklar många kilometer och vill smörja oftare, så kan du använda en vaxbaserad, t.ex. Squirt, som lägger ett fint lager som skyddar din kedja och håller den ren. Fördelen är att du inte får en kedja som är fet av olja och därmed samlar smuts men nackdelen kan vara att en vaxbehandling endast håller 200-300 km.

Justering

När du ändå är igång med att vår-förbereda din cykel så faller det sig naturligt att göra diverse justeringar. Det kan vara justering av sadel och styre eller bromsar och växlar. Justering av bromsar, styre, sadel etc. görs på ungefär samma sätt. I de flesta fall kan du använda dig av en insexnyckel i storlek 4,5 och 6. Justering av utvändiga växlar kan vara lite mer problematiskt om man inte har provat förr. I värsta fall kan du ta en sväng förbi cykelbutiken och det tar sällan en professionell mer än 15 minuter att justera.

Efterspänning

Nu är din cykel nästan vår-klar. Det enda som saknas är att efterspänna alla bultar och muttrar ordentligt.

Här kommer en lista över de verktyg som du ska använda och det är som tur är några som de flesta har i sina verktygslådor.

  • T-skruvmejsel 20 och 25
  • Insexnyckel 4,5 och 6 mm
  • Fastnyckel 8,10 och 15 mm (ev. en skiftnyckel)
  • Stjärnskruvmejsel (PH2)

Nu är det bara att gå igenom cykeln från topp till tå och kontrollera så att alla bultar och muttrar är ordentligt spända. Akta så du inte överspänner. Om du det är några bultar som du har skruvat loss helt så får du gärna ge dem lite fett.

Cykelverkstaden

Om man ska gå igenom cykeln väldigt detaljerat eller om man har många cyklar i familjen, så bör man ha ett bra ställe där man utför arbetet. Här ska man ha ett cykelställ som man kan placera cykeln i och få en bra arbetsställning. Till detta ändamål så kan man välja att använda sig av ett par billiga takkrokar eller så väljer man lyxvarianten och köper ett mekställ till sin cykel.

Dessutom så bör man ha ett bra urval av olika verktyg för cykelreperation. Om man i förväg har en välsorterad verkstad så har man också de vanligaste verktygen till att ta loss hjul, sadel och annat. Om man inte i förväg har en massa verktyg så man kan köpa ett verktygsset där man får alla de viktigaste verktygen för reparation av cyklar.

  1. Den ”billiga” verktygslådan
  2. Den ”dyra” verktygslådan

Utöver dessa så kan det vara nödvändigt att ha tillgång till special-verktyg, om man ska ta loss fälgen eller ta av kedjan. Här hittar du en lista över verktyg som man kan få användning av i förbindelse med genomgång och reparation av cykeln. Det är inte alla verktyg som används varje gång men gå igenom din cykel och kontrollera på listan vad du ska använda innan du börjar.

Verktyg till cykelreparation

  • Fastnyckel eller skiftnyckel
  • Insexnycklar
  • Skruvmejslar
  • Borstar till tvätt
  • Trasa
  • Kedjebrytare
  • Vevlagerverktyg
  • Konnycklar
  • Nippelnyckel

Till sist kommer här en check-lista, som du kan använda till att förbereda din cykel för säsongen:

Check-lista

  • Kontrollera styrlager
  • Kontrollera sadelpinne och sadel
  • Kontrollera om det är slitage på kedja och tandhjul
  • Kontrollera däcken så de inte är slitna, skadade och har rätt mängd luft
  • Kontrollera kablar så de inte är skadade samt stramhet. Efterspänn ev.
  • Kontrollera bromsar
  • Kontrollera, byt eller justera växeldelar
  • Kontrollera lykta och reflexer
  • Kontrollera ringklocka
  • Efterspänn alla utvändiga skruvar
  • Smörj cykeln