Magnetlyktor- Därför är magnetlyktor smarta att ha!

Det finns många olika typer av cykellyktor på marknaden med olika priser och kvalitet. För inte alltför många årtionden sedan så fanns det inte så mycket att välja mellan och kvalitén var generellt låg jämfört med idag.

Vem minns inte den klassiska dynamo-lyktan där man faktiskt kunde höra dynamorullen arbeta mot däcket och gav ett märkbart motstånd i pedalerna?

År 2003 var det en liten revolution då magnetlyktan lanserades. En magnetlykta fungerar genom att man monterar ett set magneter på hjulet och en magnetspole på stället. Denna kombination producerar ström när hjulet roterar. Strömmen utnyttjas med detsamma och lyktan blinkar eller lyser konstant. Magnetlyktor behöver därför inte batteri och har därmed minimal miljöbelastning.

Magnetlyktor är klart populärast i städer. Detta beror på att ljuset har en stor spridning, så man syns. Å andra sidan ser man inte så bra med dem på en mörk väg, men det ska sägas att man syns och om man kan leva med detta så bjuder magnetlyktan på många fördelar:

  1. Behöver inte batteri och skonar därför miljön, plånboken. Får aldrig slut på ström.
  2. Vidvinkel-optik så man syns från sidan och detta ökar din säkerhet.
  3. Är fastmonterad och är därför alltid klar att användas samt risken för att de stjäls är minimal.

Våra mest sålda magnetlyktor

Magnetlyktans utveckling

De första magnetlyktorna satt nere vid navet. Dessa var från början en succé, även om de satt så lågt som omkring 35 cm över marken. Kritiker menade att de satt för lågt och därför kunde inte bilister se dem ordentligt. Till lyktornas försvar så ska de monteras på vänster sida så de vänder ut mot vägen och om man inte kan se en lykta på 65 cm höjd, så är man för nära redan från början.

Erfarenheten visade däremot att placeringen vid navet gjorde lyktan sårbar mot t.ex. cykelstativ och vid fall. Det krävs därför lite vaksamhet men det gör andra lyktor också.

Idag är lösningen till kritikerna uppfunnen. Den så kallade splitt-magnetlyktan. Principen är densamma med magnet och spole men här går en ledning upp till själva lyktan, som monteras på antingen sadelpinne, pakethållare, korg eller centrerad på framgaffeln. På det sättet försvinner argumentet mot navplaceringen och splitt-magnetlyktorna är därför på många sätt överlägsen den klassiska batteri-lyktan. Dessutom har dess ljusstyrka en bredare vinkel och genererad 4 gånger så mycket ljus. De flesta av de nya splitt-magneterna godkända som reflex och utöver det får man även en bra optisk lösning- lyktorna är nämligen snygga.

Levnadstid för magnetlyktor

LED-lamporna har en levnadstid på mer än 100 000 timmar. Det svarar till fler än 11 år oavbruten användning. Hållaren till lyktan är ytbehandlad för att stå emot väder och vind i upp till 7 år. Magneterna håller för evigt. Reellt är levnadstiden nog lägre eftersom det ju också beror på vilka förhållanden man utsätter sin cykel för och därmed sina lyktor. En kvalificerad gissning är att lyktorna har samma levnadstid som cykeln.

Goda råd om magnetlyktor

Det finns tre typer av ljus att välja mellan:

  • Ljus som blinkar när man cyklar- 300 gånger i minuten vid 20 km/h
  • Ljus som blinkar både när man cyklar och stannar upp till 2 minuter
  • Ljus som lyser konstant när man cyklar

Det är prisskillnad på typerna som beror på olika komponenter i lyktorna.

Magnetlyktor som sitter vid navet kan fås i två versionen. Du ska välja ”Extended”-serien om du har rull- eller skivbromsar upp till 160 mm. Annars ska du välja ”Compact”.

Fördelarna med de nyare splitt-magneterna är att föredra eftersom de sitter högre upp, har fler placeringsmöjligheter och är mindre utsatta för slag. De kostar lite mer eftersom de är dyra att producera men i det långa loppet så kan det vara mer ekonomiskt med hänsyn till ökad säkerhet och hållbarhet.

Man kan också köpa ett extra set magneter till sina lyktor. Med ett extra set monterat i hjulen produceras det mer ström till dina lyktor. Det förbättrar funktionaliteten ytterligare, allt efter vilken lyktmodell du har:

  • Fler blink om du har modellen SL100 eller SL500
  • Snabbare uppladdning av den inbyggda kondensatorn om du har modellen SL120/SL520/SL620/SL621.
  • Kraftigare ljusstyrka om du har modellen SL150.

Angående modellerna med kondensator, alltså SL120/SL520/SL620/SL621, så är de känsliga när det gäller placering. Det är viktigt att avståndet mellan magnet och lykta inte överstiger 3 mm. Dessutom ska du vara uppmärksam på att kondensatorn är tom när lyktorna levereras. När SL120 används första gången så rekommenderar vi att du cyklar en tur på 10-15 minuter för att ladda upp kondensatorn.

Se alla våra magnet-cykellyktor här