Löparguiden: Vad behöver jag veta som ny löpare?

När du ska motionera genom att löpa så är det viktigt att du känner till grundelementen. Det är allt från hur du syns i trafiken till vilka kläder du har på dig.

Vi ska försöka ge dig en snabb överblick över vad som är viktigt för dig som löpare, oavsett om du springer för nöjes skull eller är tävlingslöpare.

Vilka kläder ska jag använda när jag springer?

När du ska ut och springa så ska du helt klart vara uppmärksam på vädret. Du ska alltid ha rätt mängd (lager) kläder på dig, som gör att du undviker nedkylning och därmed drar på dig skador. Utöver att se ut genom fönstret så kan du alltid kolla väderleksrapporten för din egen region på SMHI: s hemsida.

https://www.smhi.se

Löparunderkläder

Löpaunderkläder, även kallade underställ, är bra att ha under dina vanliga löparkläder. Det gör att du undviker att bli fuktig och på det sättet nedkyld. Som regler är det bara nödvändigt med underställ under de kalla månaderna men många tycker om att ha en svettabsorberande undertröja på, även om det är varmt. Underkläder ska sitta tätt på kroppen utan att du känner att de besvärar. Om man springer i tights, speciellt som man, så kan det vara en väldigt bra idé att ha underställ nedtill för att beskydda de ädlare delarna.

Här kan du se hela vårt utbud av löparunderkläder:

https://www.atredo.se/lopning/klader/underklader-understall_10377_10379_10398~c.html

Strumpor

Det är bra att hitta strumpor utan för många sömmar, särskilt om du ska springa långt, eftersom de kan irritera foten. Det finns många olika typer av strumpor, men det är upp till dig vad du föredrar. Det finns ankel- vanliga och kompressionsstrumpor. Kompressionsstrumpor ökar blodcirkulationen i vaderna och det medför att dina avfallsämnen lättare transporteras bort från dina muskler. Det är dock för det mesta de som springer lite längre distanser som använder dessa.

Här kan du se hela vårt utbud av löparstrumpor

https://www.atredo.se/lopning/klader/ovriga-klader_10377_10379_10392~c.html

Mössor, handskar, pannband och halsdukar

När du springer under de kallare månaderna, så är det viktigt att du hela tiden håller dig varm och torr. Ofta väljer löpare tunna, svettabsorberande handskar redan vid lätt kyla, men om det blir ännu kallare (vinterperioden) så kan man, med fördel, ta på ett par vattenavvisande handskar utanpå dem. Under de kalla månaderna är en bra mössa eller ett pannband ett måste och här ska du vara uppmärksam på att den ska vara svettabsorberande, eftersom huvudet avger en massa värme och svett. Utöver detta är det bra att skydda din hals vid kyla. Det kan man göra både genom att ha en jacka eller tröja som är höghalsad eller använda sig av halsduk eller scarf. Fördelen med en scarf är att den alltid sitter tätt mot halsen.

Löparbyxor

Det är helt upp till dig om du vill springa i shorts, tights eller byxor. Värmeabsorbering från benen är nämligen inte så viktigt, utan det handlar mest om vad du tycker är bekvämt och hur du kan röra dig i dem. Det är många som väljer att springa i tights som sitter nära kroppen men som man har stor rörelsefrihet i. När det blir riktigt kallt så tycker många det är skönt med lite tjockare tights, men man kan oftast klara sig med tunna tights året runt.

Via nedanstående länk kan du se hela vårt utbud av långa löpartights

https://www.atredo.se/lopning/klader/tights_10377_10379_10383~c.html

Om vi fokuserar mer på sommaren och de varma månaderna, så är det många som går över till shorts, som även gör att du kan röra dig fritt. En del upplever dessvärre att de får skavsår på låren. Då kan man använda sig av korta tights under eller bara springa i dem.

Via nedanstående länk kan du se hela vårt utbud av korta löpartights

https://www.atredo.se/lopning/klader/shorts_10377_10379_10395~c.html 

Löpartröjor

Det är väldigt viktigt att man håller rätt temperatur i kroppen. När det är kallt så ska den värmas upp och när det är varmt ska den ventileras så överskottsvärmen försvinner från kroppen. Under de kalla månaderna tar man på sig en kortärmad tröja eller t-shirt över sin svett-undertröja samt en jacka. Under varma månader räcker det med en t-shirt och det kanske t.o.m. är för mycket. Då kan du använda en t-shirt utan ärmar. Det mesta av värme- och svettproduktionen på kroppen kommer från ryggen och därför är det viktigt att ha bra ventilation där.

Här kan du se hela vårt urval av löpartröjor

https://www.atredo.se/lopning/klader/t-shirts-linnen_10377_10379_10386~c.html

Löparjackor

När du är ute och springer så kommer vinden alltid träffa kroppen och därmed blir du nerkyld. Därför är det viktigt att din löparjacka är tillverkad i ett vindtätt material och ibland ska den också vara värmande. Det är bra att ha flera olika jackor, i olika tjocklekar, så du kan byta beroende på hur vädret är. En tjock, vindtät jacka till de kallaste dagarna och en tunn till de som inte är så kalla. Om det är en sen sommarkväll och det är kyligt, så räcker det med en pullover eller en väldigt tunn jacka. Den enda du ska komma ihåg är att det är viktigt att du inte fryser. Heller svettas lite än att frysa.

Se vårt utbud av löparjackor här

https://www.atredo.se/lopning/klader/jackor-trojor_10377_10379_10389~c.html

Löparglasögon

När du är ute och springer så kan både vind och sol besvära ögonen. Därför kan du använda löparglasögon. Det finns många olika typer och du kan också få dem med styrka, så du inte behöver ha dina egna glasögon under, om du använder det. Utöver detta så kan du även köpa glasögon som du själv kan byta glas på. Här kan du återigen ställa in dem efter väder. Om de inte bara ska skydda mot vind utan även mot solljus så ska man helt klart välja löparglasögon med utbytbara linser.

https://www.atredo.se/lopning/klader/loparglasogon_10377_10379_10405~c.html

Så generellt för löpning och kläder är att anpassa sig efter vädret. Här under kan du se en snabbguide på vilka kläder du behöver under de olika årstiderna:

Vår

  • Strumpor
  • Underkläder/Svettunderkläder
  • Tunna tights
  • Tunn vindtät jacka
  • Ev. tunna handskar och glasögon

Sommar

  • Strumpor
  • Shorts eller tights
  • T-shirt, med eller utan ärmar
  • Glasögon

Höst

  • Strumpor
  • Underkläder/Underställ
  • Tunna tights
  • Tunn vindtät jacka
  • Tunna svettabsorberande handskar
  • Ev. löparmössa/pannband
  • Ev. glasögon

Vinter

  • Tjocka löparstrumpor
  • Underkläder/Underställ
  • Tights efter eget val (tunna eller tjocka)
  • T-shirt
  • Tjock vindtät jacka
  • Handskar
  • Löparmössa eller pannband
  • Ev. halsduk eller scarf
  • Ev. glasögon

Vad ska jag tänka på i trafiken?

Det finns inga särskilda regler för dig som löpare, förutom att du ska följa dem som fotgängare har. Det betyder att du endast får springa på cykelstigar eller på vägen, om det inte finns en trottoar, då ska du springa där. Om du behöver springa på vägar eller cykelstigar, så gör det på vänster sida, mot trafikenDå kan du se mötande trafik och vara uppmärksam på vad som händer framför dig.

Du ska komma ihåg att andra trafikanter ska kunna se dig ordentligt. Det är alltid bra att ha löparkläder i starka färger eftersom svarta löparbyxor nästan är omöjliga att se i mörker. Utöver detta kan du ta på dig en reflexväst och det är också det absolut säkraste valet. Då syns hela din överkropp eftersom den är klädd i den ljusa, neonfärgen plus reflexer. Du kan också, med fördel, sätta reflexer runt benen eftersom dina ben är i rörelse och därmed blir du mer synlig.

För din egen skull kan du även använda en pannlampa, så du kan se var du springer. Du ska bara tänka på att den inte får störa andra trafikanter.

LÄNK

Hur påverkar löpning min kropp?

Det händer mycket i din kropp, som att ditt hjärta blir starkare, hjärtfrekvensen (pulsen) samt din vilopuls kommer att falla och muskulaturen förbättras. Utöver detta kommer du efter några veckors löpning märka att ben och leder blir starkare och att ledbrosken blir tjockare. Hela din kropp blir med andra ord starkare.

Förändringarna sker förhållandevis långsam. Därför är det viktigt att man som nybörjare tar det lugnt i början, så man inte skadar sig. Kroppen kommer att vara öm i c:a 1-2 dagar efter en löpträning. Det är väldigt viktigt att du lyssnar på din kropp och känner efter när den är redo för nästa löptur. Därför är det också viktigt med några grundregler:

  • Ta det lugnt i början. Om du belastar din kropp för mycket så blir du skadad och det tar bara längre tid att komma i form.
  • Var realistisk med dina mål. Du kanske ska sänka ambitionsnivån lite?
  • Om du är sjuk så ska du inte ge dig ut på en löptur, om det inte är en lätt förkylning eller liknande. Du ska aldrig springa om du har influensa eller feber.
  • Om du har varit sjuk under en längre tid så ska du inte förvänta dig att du kan börja på samma nivå som innan du blev sjuk. Din kropp är svagare och du ska därför inte försöka hämta in det du tappat.
  • Ställ krav på dina kläder; från skor till jacka.
  • Drick och ät ordentligt innan och efter löpturen.
  • Kom ihåg att avsätta ordentligt med tid till din löpträning. Det är nämligen bra att stretcha både innan och efter löpturen.

Varför ska jag löpträna?

Det finns många bra anledningar att löpträna och du kommer märka att du vinner på det. Många upplever att humöret stiger markant när de börjar springa. Det beror på att du får mer energi av löpning. Som man säger: energi ger energi. En löptur gör dig piggare och ökar din koncentrationsförmåga. Det är bevisat att löpare är mer tålmodiga, stabila och optimistiska. I grund och botten är de gladare än de som inte löper.

Du kommer att vara trött på ett helt annat sätt och det gör att du sover mycket bättre, eftersom både huvudet och kroppen är trötta. Om du t.ex. sitter på kontor hela dagarna så kan du såklart känna dig trött men det är bara huvudet som ”använts”.

En löptur är avstressande för många och det ökar ditt psykiska välbefinnande. Det beror på att det frigörs endorfiner, kroppens egna lycko-hormon, när du springer. Förutom att det är stressdämpande så stärker det också kroppens immunförsvar. Om du är trött på att alltid få influensa, så är löpning helt klart bra för dig. Flera undersökningar visar att immunförsvaret stärks genom 30 minuters löpning c:a varannan dag.

Du stärker också både ditt hjärta, lungor och balanssinne, vilket är bra när du blir äldre. Ungefär 1/3 dör av hjärtsjukdomar, men om du springer regelbundet så sjunker risken markant. Både på grund av det stärker ditt hjärta, eftersom det ska pumpa runt mer blod när du springer och även på grund av att ditt blodtryck sjunker. Lungorna förblir inte lika starka och från det att du är 25 år så blir lungornas förmåga att ta upp syre långsamt sämre. Du kan inte stoppa denna utveckling helt men genom att ta en löptur ett par gånger i veckan, så kommer det märkbart styrka dina lungor. Utöver detta utvecklas din balansförmåga och motorik eftersom kommunikationen mellan dina muskler och hjärna sätts igång när du springer och detta bidrar till att utveckla nervbanorna.

Sist men inte minst så kan du gå ner i vikt och hålla dig i form genom löpning. Vem vill inte få mer energi, och stärka sin kropp för att bli bättre rustad när man blir äldre? Nästa gång du tar på dig löparskorna så är det med andra ord en seger i sig.