Lappa din cykel- Så lagar du din slang- Steg-för-steg lappning av cykeldäck

Har du fått punktering igen? Punkteringar kommer alltid på fel tidpunkt.

Alltid, när man ska använda cykeln som mest, så händer det. Därför har vi skrivit den här lilla steg-för-steg-guiden om hur du snabbt kan laga din cykel. Det tar c:a 15 minuter.

När cykeln ska lagas så kan du välja att göra det på två sätt:

Det första är att du låter cykelbutiken laga cykeln. De ska, vid många tillfällen, ha cykeln i flera dagar för att hinna det, samtidigt som det på många ställen är dyrt.

Den andra utvägen är att du följer denna enkla 7-stegs-guiden.

Reperationssats- Detta ska du använda

Först ska du naturligtvis ha den rätta utrustningen. I många tillfällen kan du nöja dig med följande saker:

  • Däckavtagare
  • Reperationssats (Sandpapper, lim och lappar)

Steg 1

Observera att man inte nödvändigtvis behöver montera av hjulet för att laga slangen. Man börjar med att skruva av ventilen samt den lilla muttern som sitter ända inne vid fälgen. Lägg delarna på en säker plats så de inte försvinner. De ska nämligen användas igen.

Steg 2

När slangen är tömd på luft så ska man ta fram sina däckavtagare. Två däckavtagare är i många tillfällen tillräckligt men det är alltid bra att ha tre, om man har oturen med ett däck som sitter hårt.

Kläm in den ena däckavtagaren mellan däcket och fälgen, så du kan vippa på däckavtagaren och sätta fast den på en eker. Samma sak gör du med däckavtagare nummer två, c:a 15-20 cm därifrån.

I de flesta tillfällen kan du nu dra i däckavtagare nummer två och därmed lossa däcket men om det inte går så ska du göra som tidigare beskrivet med den tredje däckavtagaren.

När däcket är loss på den ena sidan så kan slangen dras ut. Observera att det är viktigt att däcket sitter kvar på plats i förhållande till fälgen.

Steg 3

Nu ska du sätta på ventilen igen. Målet med steg 3 är att hitta hålet. Börja med att pumpa upp däcket försiktigt. Oftast kan du ganska snabbt höra var luften pyser ut och därmed var hålet är. Ett litet tips är att hålla däcket nära ansiktet, eftersom man har väldigt känsliga hår i ansiktet som snabbt kan upptäcka luftströmmen.

Om du inte hittar hålet så ska du hitta en hink med vatten. Kom ihåg att torka däcket ordentligt efteråt.

Om du märker att hålet sitter runt ventilen eller om det är själva ventilen, så behöver du en ny slang.

Steg 4

När du har hittat hålet, ska du först ta ur all luft ur slangen igen.

Därefter slipar du lätt med en bit sandpapper, för att göra slangens yta sträv så limmet kan klistra fast lappen bättre.
Efter det stryker du på limmet från den lilla tuben. Låt limmet sitta i 5 minuter.

Sätt nu på lappen över limmet och stryk ordentligt på lappen tills den sitter helt fast. Kom ihåg att den genomskinliga folie-biten först ska tas bort när lappen är faststruken på däcket.

Steg 5

Nu ska slangen monteras på igen. Du börjar med att sticka in ventilen genom ventilhålet i fälgen. Skruva på den lilla muttern innan du skruvar på själva ventilen.

Pumpa lite luft i slangen, då blir det nämligen enklare att få den på plats.

Innan du trycker in slangen där lappen sitter, så är det viktigt att du känner efter ordentligt på innersidan av däcket. Då säkrar man att det vassa föremålet som punkterade däcket första gången inte är kvar. Om du hittar föremålet så ta bort det, så innersidan är slät igen.

Det är därför det är så viktigt att inte flytta däckets placering i förhållande till fälgen, när man monterar av den ena sidan av däcket från fälgen med däckavtagarna.

För nu in den sista biten av slangen i däcket igen.

Steg 6

Nu ska däcket på plats igen men använd inte däckavtagarna! Det är nämligen ett klassiskt fel då man ofta kan råka göra ett nytt hål i slangen.

Nu är det en bra idé att använda arbetshandskar. Börja vid ventilen. Kläm in däcket på mitten av fälgen och vippa därefter däcket upp över fälgkanten på var sida om ventilen. Gör detta hela vägen runt tills däcket sitter rätt igen.

Steg 7

Sist, men inte minst, så pumpar du upp däcket lite mer. Vänd sen hjulet och slå på däcket med din pump. Anledningen till att man gör detta är för att undvika att slangen viker sig.

Pumpa upp däcket till det rätta däcktrycket.

Nu är du färdig! Hur lång tid tog det?

Extra tips

  1. Även när du tror dig ha hittat hålet i slangen, så kolla igenom resten eftersom det kan finnas fler hål.
  2. En bit krita kan hjälpa dig att markera hålet, så det inte försvinner för dig och du behöver börja från början.