Guide: Välj rätt löparskor

Så hittar du rätt löparskor, som passar dig

När du ska hitta nya löparskor så är det mycket viktigt att du väljer rätt. Det kommer nämligen betyda att din upplevelse som löpare blir bra eller dålig. Det är flera faktorer som spelar in när du ska ha löparskor. Löparskon ska inte bara skydda fötterna, utan också ge stöttning när du löptränar, så du minskar risken för att få överbelastnings-skador i t.ex. knä och höft.

Vilken löpstil har jag?

För att kunna hitta den sko som passar dig, ska du ta reda på vilken löpstil du har. Här talar man på fackspråk om neutral, lätt till kraftig överpronation och supination. Det handlar i grund och botten om hur din fot reagerar när du spriner, d.v.s. hur och var på foten du landar samt hur den rör sig vidare. Många specialbutiker kan göra en löptest på dig eller så kan du kanske utifrån denna guide själv värdera vilken löpstil du har.

Neutral löpstil

Om du har en neutral löpstil så kommer du varken falla utåt eller inåt på din fot, d.v.s. du har ett normalt steg. Här landar du på hälens yttersida, rullar vidare över mellanfoten och trycker av under din stortå. Det gör att du fördelar trycket jämnt på foten. Kanske faller du lite inåt men det får inte vara för tydligt. Det är faktiskt ganska få som har en neutral löpstil.

Överpronation löpstil

Här kan det handla om allt från lätt till kraftig överpronation. Om du har det kommer din fot falla inåt när du springer. Här kommer du, efter att du landar på hälens yttersida, falla inåt när du rullar fram på foten. Oftast är det kvinnor och plattfotade som pronerar, d.v.s att trycket på insidan av din fot blir störst. Detta är den vanligaste löpstilen.

Supination löpstil

Om du landar på yttersidan när du löptränar har du det man kalla för en supination löpstil. I de flesta tillfällen är det människor med djupare hålfot och hög vrist. Det säger nästan sig själv, men här landar du på hälens yttersida och när du rullar fram på foten kommer du belasta utsidan av foten. Chansen för att du har en supination löpstil är inte stor, eftersom det endast är mycket få % av befolkningen som har det.

Har underlaget betydelse för mina löparskor?

Ja, det har det bestämt. Därför ska du också fundera på var du vill använda löparskorna. Det är en stor skillnad på om du springer i skogen eller på vägen. Därför kan det vara nödvändigt att ha fler än ett par löparskor.

Hårt underlag

Om du ska använda dina löparskor på ett hårt underlag, som t.ex. asfalt, ska du välja en sko med bra stötdämpning. Det gör att du inte får stötar upp genom kroppen, för då belastar du din fot och dina knän i onödan. Ofta är det så att ju mer stötdämpning som en löparskor har, desto mjukare material är det i hälen. Det gör att skorna inte passar så bra till att springa i t.ex. skogen och i ojämn terräng.

Ojämt underlag

Om du ska löpträna på mycket ojämna stigar och vägar är det en klar fördel att köpa en löparsko med mycket hållbar överdel. Ofta har de även den fördelen att de är gjorda i ett vattenavvisande material. Sulan bör helst vara utrustad med gummi, så mellansulan inte förstörs. För att skon ska passa bra till stigar och skogar så ska den gärna ha breda och djupa mönster i sulan. På det sättet får den en mycket bättre kontaktsäkerhet med underlaget.

Vanligt/mjukt underlag

Här ska man inte tänka så mycket på skons överdel, eftersom den inte belastas särskilt mycket. Eftersom du inte får stötar upp genom kroppen, på samma sätt som vid hårda underlag, så kan du nöja dig med en sko som är utrustad med gummi, där sulan är i kontakt med underlaget.

Vad betyder häldropp?

Ett häldorpp är droppet från häl till tå, d.v.s det är skillnaden mellan hälens höjd och framfotens höjd. Om dina skor har t.ex. 20 mm ner till marken och framfoten har 10 mm, så är det ett dropp på 10 mm. Var uppmärksam på att måttet är från den invändiga hälen och inte där kanten sitter utanpå skon.

Om du skaffar dig en löparsko med 10 mm häldropp kommer du ha en tendens att landa mer på hälen och rulla över foten. Ju lägre häldropp du får, desto längre ut på foten kommer du landa. Det betyder att du får ett snabbare steg, genom att dina steg blir lite kortare.

Om du vill ha ett lågt eller högt häldropp är upp till dig och det är något man ska prova sig fram med. Därför finns det inte några regler eller guider om vilket häldropp just du ska använda.

Bild lånad av: Iløbesko.dk

Så är en löparsko uppbyggd

En löparsko består av tre olika delar: överdel, mellansula och slitsula.

Överdelen är för det mesta tillverkad i ett andningsbart material. Häl i plast samt fast och stöttande konstläder och till sist skosnören. Överdelen har en stor betydelse när det gäller komfort.

Mellansulan är den mer tekniska delen av skon. Det är här man hela tiden försöker optimera. I mellansulan sitter all stötdämpning samt både kontroll och stabilitet. Därför är det viktigt att skon har en bra mellansula.

Slitsulan är botten av skon, d.v.s. den del som har kontakt med underlaget när du springer. Ofta är de tillverkade i olika slags gummi men det beror på var de sitter på sulan.

Själva uppbyggnaden av skon är inte så viktig, eftersom det finns oändliga sammansättningar. Därför är det viktigt att du hittar löparskor utifrån din löpstil och underlaget.

Vilken storlek på löparskor ska jag välja?

Det är viktigt när du köper löparskor att de inte är för små. För att hitta rätt storlek ska du mäta din fots längd. Det gör du genom att ställa dig mot en vägg och sätta hälen helt intill. Sen placerar du en bok framför din stortå. Längden från väggen fram till boken är lika med längden på din fot. Ett bra råd är att mäta din fot på eftermiddagen eller tidig kväll, eftersom dina fötter alltid kommer vara lite svullna, när du använt dem hela dagen.

När du mätt din fot så lägger du på ca. 0,5-1 cm, eftersom dina fötter svullnar lite när du börjar springa och det ska det vara plats till i skon. Om du har en fotlängd på 23,5 cm, ska du välja den skostorlek som passar till 24-24,5 cm. Storlekarna kan variera lite från producent till producent, så därför är det bra att följa storleksvägledningen för varje enskild sko.

Hur länge håller ett par löparskor?

Hållbarheten på dina löparskor beror på många olika saker, men som regel säger man att ett par löparskor håller ca 800-1000 km. Här kan du få en överblick över vad som sliter på dina löparskor:

  • Dina skor slits fortare om du springer med överpronation eller supination. Det beror på att skon slits fortare när det kommer extra tryck på.
  • Om du springer på underlag som t.ex. grusstigar och ojämna stigar kommer du märka att hållbarheten inte är så bra som om du springer på ett stabilt underlag, som t.ex. asfalt och trottoar.
  • Din vikt har också en betydelse. Ju tyngre du är, desto mer trycker du på skons sula och då slits den fortare.
  • Det beror också på hur kraftigt du landar och var du landar på din fot. Om du landar på den delen av skon där den inte är kraftigast i sulan, kommer du automatiskt också slita mer på dina skor. Därför ska du välja skor utifrån hur du landar (löpstil).

Utöver detta kan du öka hållbarheten om du behandlar och förvarar dina skor rätt. Det gör du t.ex. genom att förvara den torrt och svalt samt gärna ett ställe med bra ventilation. Du ska inte ha dem liggande i en lufttät påse.

När du tar på och av dina skor så ska du komma ihåg att snöra upp dem ordentligt, så du inte gör det klassiska felen att fixera hälen med den andra foten och därefter dra upp foten ur skon. På det sättet förstör du nämligen snabbt både passformen och materialet.

Om dina löparskor blir våta och smutsiga så är det bra att låta dem lufttorka. Det rekommenderas inte att du använder tvättmaskin till att rengöra den utan tvätta av dem med en trasa och rengöra dem med en mjuk borste. Om du använder tvättmaskinen så ger skon sig eller krymper på ställen där den har anpassat sig efter din fot.

Det sista goda rådet är att använda dina löparskor till att löpträna i och inget annat.

Hur rengöra jag mina löparskor?

När du ska göra dina löparskor rena så rekommenderar vi att du inte tvättar dem i tvättmaskin. Det gör att skon kan ändra form, så den inte längre passar till din fot. Häll upp ljummet vatten i en hink eller balja och häll i ett bra och milt tvättmedel. Därefter kan de ligga i blöt ca 15 min och därefter kan du rengöra dem med en mjuk borste samt en trasa. Om du behöver "ta i lite extra" för att få dem rena så kan du använda en tandborste, som också kommer åt smala ställen. Du ska låta dem lufttorka och inte ge dem en tur i torktumlare, eftersom även det också kan skada materialet på skon.

Hur ofta ska/får jag löpträna?

Som utgångspunkt är valet upp till dig själv och det beror också på vad du tränar till. Om du har ett mål att bara hålla konditionen och springa 2-3 kilometer, så behöver du inte träna på samma sätt som om du ska springa halvmaraton eller liknande. Många menar att det inte är sunt för kroppen att löpträna varje dag, eftersom du belastar samma muskler. Därför kan det vara bra att springa varannan dag och de andra dagarna gå en lång promenad, cyklar eller styrketräna.

På nätet och hos utbildade löptränare kan du få ett löparprogram som passar just dig.

Var rädd om dig när du löptränar

När du löptränar är det inte bara dina löparskor som är viktiga. Kom ihåg att göra dig synlig i trafiken, om du springer när det är mörkt. Du kan ha reflexväst på dig, ha reflexer i kläderna eller ha med en lampa. Utöver detta är det alltid bra att ha mobilen med, så du kan skaffa hjälp om du kommer till skada.

Dessutom är det viktigt att du känner dig bekväm i de löparkläder du har på. De ska helst vara så lätta som möjligt, samtidigt som de skyddar mot väder och vind. De ska också ha god ventilation, så du blir av med fukt och på detta sätt undvika att bli kall.

https://www.atredo.se/lopning/klader_10377_10379~c.html

Mycket nöje!

Till sist vill vi hara önska dig mycket nöje med din löpträning. Det är ett mycket bra sätt att få motion på och vi hoppas att du har kommit fram till vilka löparskor som passar dig.