Guide till rätt intag av energi

Kroppen använder extra energi på att värma upp din kropp, när vädret blir kallare. Det betyder också att din kropp behöver extra energi när du tränar utomhus i höst- eller vintervädret. För att få ett optimalt träningspass kan det vara nödvändigt för din kropp att få energi tillfört, oavsett om du löptränar, kör MTB i skogen eller cyklar på landsvägen. När du tränar på hösten eller vintern tappar kroppen samma mängd vätska som när du svettar på sommarens träningstur. Därför är det viktigt att du tillför energi och vätska under höst- och vinterträningen.

I förhållande till energi-intag så är det populärt att tala om en så kallad tre-stegs metod, där energi-intaget är uppdelat i innan träning, under träning och efter träning.

Innan träning

För att kunna prestera optimalt ska dina depåer vara fyllda med kolhydrater, innan du börjar träningen. Kolhydrater får du som utgångspunkt genom din mat, men under ansträngande träning är kolhydraterna som du får genom maten inte alltid nog för din kropp. Det är bra att dricka en flaska energidryck en timme innan träningen, om du ska köra ett ansträngande träningspass eller löpning. Du kan eventuellt kompletera med en energigel eller energibar.

Under träning

Under träning ska du vara uppmärksam på två faktorer. Först och främst ska du undvika uttorkning, som många glömmer på vintern när det är vått och kallt. Du är inte lika törstig på vintern och därför blir dehydrering en utmaning. En bra regler är att dricka en flaska energidryck (500 ml) för var träningstimme.

Om du vill gå ner i vikt i samband med din träning så rekommenderar vi en High 5 Zero tab eller PurePower Hydro tab, som inte innehåller kolhydrater (kalorier) men däremot viktiga elektrolyter och salt, som motverkar uttorkning. Om du tränar för att förbättra din styrka ska du dricka vanlig energidrink med kolhydrater, t.ex. High5 EnergySource

Den andra faktorn som du ska vara uppmärksam på under din höst- och vinterträning är att det är viktigt att få kolhydrater under träningen, eftersom kolhydraterna är bränske till musklerna. Som extra supplement av kolhydrater rekommenderar vi energigel. High5 har olika typer av energigel, både med och utan koffein. PurePower har också energigel, som oftast är lite lättare att svälja.

Efter träning

För att få maximal glädje av din träning så ska du precis efter träningspasset få i dig protein. När du belastar dina muskler så bryts muskelvävnaden ner och det är först vid återuppbyggningen av musklerna som din styrka förbättras. För att kunna återuppbygga musklerna och få en större muskelmassa behöver din kropp protein. Kroppen är mest mottaglig för protein den första halvtimmen efter hård belastning. Vi rekommenderar därför att du dricker en flaska proteindryck eller äter en proteinbar, allt efter vad du personligen föredrar. Om ditt träningspass sträcker sig över två timmar eller mer så kan det vara en fördel att få i dig protein redan under träningen. Protein-intaget under träningen hjälper dig kropp att återhämta sig fortare. Både High5 och PurePower har proteinbars och proteindrinkar av hög kvalitet.