Guide: Så väljer du den bästa löparklockan

I denna guide vill vi hjälpa dig med att hitta den bästa löparklockan till ditt behov. Så oavsett om du är nybörjare eller erfaren löpare, så hjälper vi dig med att köpa den bästa löparklockan.

Vad är ditt behov?

Vad du ska använda din pulsklocka till ha stor betydelse. Träningsklockor finns i många olika prisklasser och det gäller att efter behov hitta en träningsklocka, som har de funktioner du behöver. Inte bara nu men även framöver.

Vissa löptränar för att bli bättre och snabbare och andra för att gå ner i vikt samt komma i bättre form. Innan du investerar i en löparklocka så ska du fundera på vad ditt behov är.

  1. Jag vill springa längre
    • Då ska du ha en klocka med GPS och pulsätare, så du kan analysera dina träningspass
  2. Jag vill springa snabbare
    • Då ska du ha en löparklocka med GPS som kan visa hastighet
  3. Jag vill gå ner i vikt
    • Då kan en klocka som bl.a. mäter antal steg vara en bra lösning. På det sätter blir du motiverad, varje gång du rör dig, och inte ”bara” når du springer.
  4. Jag vill komma i bättre form
    • Då är det bra med en klocka som har intervalltränings-funktion och som mäter puls och distans. Med intervallträning kan du enkelt öka träningen.

Motion, Marathon, Terränglöpning eller Triathlon

Oavsett om du springer för att nå mer extrema mål eller om du löptränar för att hålla dig i form, så kan en löparklocka göra stor skillnad för din träning.

En löparklocka kan ha riktigt många funktioner och man kan följa sin träning mycket precist med en bra löparklocka. Om du vill använda din klocka till t.ex. triathlon eller terränglöpning, så är det några funktioner som är oumbärliga.

o   Om du ska vara med i triatlon, där du både ska ner i vatten, sitta på cykleln och ta på löparskorna, så är det en stor fördel om du enkelt kan trycka på en enda knapp för att byta mellan de olika träningsformerna.

o   Om du ska springa terränglopp så är GPS ett måste , så du kan hitta runt ute i naturen, där det inte alltid finns markerade stigar att följa.

o   En viktig sak vid de mer extrema loppen, som triathlon, marathon och terränglopp är batterilevnadstiden. Den ska vara på minst 15 timmar, så du är säker på att det räcker hela turen.

 

Med en löparklocka kan du:

Få pulsmätning, ha en liten smart GPS lättillgängligt, se och mäta dina löparturer, se antal steg som du går, mäta sim- och cykelträning, ta tid, följa din form och kondition, använda LiveTrack, snabbt och enkelt överföra data till/från dator, föra träningsdagbok och mycket mer.

Pulsmätare:

Bröstbälte eller pulsmätare i din löparklocka? Om du vill ha så exakta tal som möjligt, så rekommenderar vi att du investerar i ett pulsbälte till din klocka. Löparklockor med integrerad pulsmätare fungerar också bra, men kan ännu inte mäta lika precist som bröstbältet.

Förutom att det är skillnad på löparklockorna så det är också skillnad på om de mäter puls med ett bröstbälte eller direkt via klockan på din handled.
De olika märken har ofta ett pultbälte som passar till deras enhetet, så du kan byta löparklocka utan att även behöva byta bröstbältet.

De flesta motionsklockor/träningsklockor är vattentäta eller vattenavvisande. Vissa klockor från Garmin har t.ex. en vattentäthets-klassifikation, som visar hur mycket vatten de tål.

Om du simmar så kan en klocka som kan användas i vatten vara en fördel. Vissa löpar-/sportklockor kan nämligen mäta banor (bassänglängder), så du kan följa aktivitet i simhallen.

Använd din löparklocka som vardagsklocka

En löparklocka idag är inte bara en stor klump på armen, som endast kan användas av mycket erfarna idrottare, där klockan har en massa funktioner och knappar man inte behöver. En löparklocka finns i många olika designer och behöver inte vara så stora för att kunna ge dig intressant information på din motionsnivå.

Kanske kan en pulsklocka få dig att gå lite mer?

I den stressiga vardagen så kan det vara svårt att hitta tid och motivation till att komma ut på cykel eller en löptur. En löparklocka med stegmätare kan visa dig hur mycket du egentligen går på en dag och på det sättet kan du sätta mål på att gå de antal steg om dagen, som ger en bättre hälsa och en sundare livsstil.

Kanske handlar det inte om stora förändringar och så mycket extra tid, utan bara nya vanor. Ta t.ex. trappan istället för hissen och parkera bilen längre bort från dörren in till jobbet, så du behöver gå extra steg fram och tillbaka till din bil.

Se på klockan när du får ett mail, sms eller samtal:

Vissa träningsklockor har inte bara de många funktioner som gör din träning roligare och nördigare, utan du kan också se vad som händer på din mobil. Genom att koppla upp klockan mot din smartphone så kan du hela tiden se när den är aktiverad. Det kommer påminnelser på klockan, så du snabbt kan se om det kommer ett mail eller samtal du måste svara på direkt.

Oavsett om du är på jobbet eller tränar kan samtal och sms på mobilen störa, tills du ser vad de gäller. På din klocka kan du snabbt se det, utan att ta fram mobilen.

Info om pulszoner

Du räknar ut dem enligt följande formel:
(Maxpuls - vilopuls) x belastning i % + vilopuls
Exempel: En person med en vilpuls på 65 och en maxpuls på 185, som vill ha ett fettförbrännande träningspass vid 60 till 70 % av sitt maximala, ska hålla pulsen mellan 137 - 149 slag per minut under träningen, eftersom:
(185 - 65) x 60/100 + 65 = 137 & (185 - 65) x 70/100 + 65 = 149

Se till att skriv ner talen någonstans där du hittar dem igen. Då slipper du räkna igen, varje gång du ska träna.

Löparklockor till motionären

När du som motionär beslutar dig för att köpa en löparklocka, så är det en bra idé att inte gå efter en klocka med allt för avancerade funktioner. Det kan bli till mer besvär än nytta, om man inte har intresse av allt det som en löparklocka kan mäta och visa.

Löparklockans bästa funktioner till motionären:
o Steg- / kilometerräknare
o Pulsmätare
o Kaloriräknare

Om du är motionären eller löpar-entusiasten som vill ha ordentligt med utrustning och vill nörda lite med din träning, så kan du se nedan, för klockor till den mer erfarna löparen.

Upp till 500 låtar på din löparklocka:

Vissa löparklockor har integrerad MP3-spelare, som gör det möjligt att lagra musik på din klocka. Att ha sladdar mellan klocka och öron är lite störande, så därför har man använt anslutning via bluetooth. Hörlurarna behöver inte vara några speciella för att kunna anslutas, bara det kan göras via bluetooth.

Löparklockor till den erfarna löparen

Har du blivit en av de lyckliga, som nästan är beroende av löpning?
Då är det kanske på tiden att uppgradera löparklockan, så du verkligen kan få tal på din träning. När du har fått koll på alla de funktioner som en löparklocka kan ha, så kommer du säkerligen bli mer motiverad till att pressa dig själv lite extra, för bättre resultat.

En avancerad löparklocka ökar inte bara motivationen, utan den lyfter också ditt löpar-intresse till nästa nivå, så du kan bli lite av en löpar-nörd.

Du får tal på din träning, som du bland annat kan använda till att jämföra med dina vänner och på det sättet tävla mot varandra samt motivera varandra till ett prestera bättre.

Löparklockans bästa funktioner till den erfarna löparen:
o Steg- / kilometerräknare
o Pulsmätare
o Kaloriräknare
o Träningsdagbok

Löparklockor är inte bara till för löpturerna

Som vi tidigare varit inne på så kan dessa puls-/löparklockor mycket mer än mäta dina steg när du går och springer. Idag finns det tillbehör till din löparklocka, som gör det möjligt att mäta både när du cyklar och simmar. Speciellt de som tränar triathlon behöver denna kombination, men många av de lite mindre extrema motionärer kan också ha glädje av dessa mer avancerade träningsklockor.

Många vill kanske inte bara springa en tur men även åka till ett badhus för att ta några längder eller kanske ut på cykeln, oavsett om det är MTB eller racer.

Med en löparklocka som kan byta mellan de olika träningsformerna kan du se en samlad statistik över din motionsnivå och alla de kalorier du blir av med.
Om du ska använda din träningsklocka på cykelturen kan du behöva extra utrustning för att sätta den på cykeln, så du kan få så exakt mätning av bland annat avstånd, hastighet och förbränning som möjligt.

Löparklockor till kvinnor och till män

Många löparklockor är unisex men en klocka i dammodell är oftast mindre i omkretsen och därför kan passformen också vara bättre än de större och grovare löparklockorna.

Test av pulsklockor

Det görs regelbundet tester av löpar-/pulsklockor, vilket bland annat beror på den stora utvecklingen som sker på området hela tiden. Klockorna blir smartare, med fler funktioner men ändå enkla att använda. Test av träningsklockor/motionsklockor visar bland annat att pris och funktioner går hand i hand. Ju fler funktioner du vill ha, desto dyrare blir klockan.

er bliver jævnligt lavet test af løbe-/pulsure, hvilket blandt andet også skyldes den store udvikling, der sker på området hele tiden. Urene bliver smartere, med flere funktioner og alligevel gør man hvad man kan for at de er nemme at bruge.

Speciellt GPS-funktionen höjer priset på klockan, men det är å andra sidan en nästan oumbärlig funktion för alla som motionerar i det fria. Om du främst tränar i träningscenter så finns det ingen anledning att betala extra för en GPS-funktion.
Hos Atredo.se har vi alltid billiga priser och bra erbjudanden. Du kan alltid köpa en träningsklocka till et bra pris på vår hemsida.

Du kan hitta tester av löparklockor online, där många olika märken och modeller av löparklockor beskrivs.