Guide: Så hittar du rätt ramstorlek

För många kan det vara en djungel att köpa ny cykel och veta vilken cykelstorlek man ska välja. Vissa använder cm, andra tum och andra nämner även storlek på däcken. Fast vad ska man utgå ifrån?

Här har vi gjort en bra guide till hur du hittar rätt cykelstorlek. Det finns många olika sätt att räkna ut det på och det beror också på vilken cykel du ska köpa.

Tabell med ramstorlekar (Cykelstorlekar)

Steglängd MTBRacer
65 cm 15,3" 38,9 cm 13,7" 34,9 cm 16,9" 42,9 cm
66 cm 15,6" 39,6 cm 14,0" 35,6 cm 17,1" 43,6 cm
67 cm 15,8" 40,2 cm 14,3" 36,2 cm 17,4" 44,2 cm
68 cm 16,1" 40,9 cm 14,5" 36,9 cm 17,7" 44,9 cm
69 cm 16,4" 41,5 cm 14,8" 37,5 cm 17,9" 45,5 cm
70 cm 16,6" 42,2 cm 15,0" 38,2 cm 18,2" 46,2 cm
71 cm 16,9" 42,9 cm 15,3" 38,9 cm 18,4" 46,9 cm
72 cm 17,1" 43,5 cm 15,6" 39,5 cm 18,7" 47,5 cm
73 cm 17,4" 44,2 cm 15,8" 40,2 cm 19,0" 48,2 cm
74 cm 17,7" 44,8 cm 16,1" 40,8 cm 19,2" 48,8 cm
75 cm 17,9" 45,5 cm 16,3" 41,5 cm 19,5" 49,5 cm
76 cm 18,2" 46,2 cm 16,6" 42,2 cm 19,7" 50,2 cm
77 cm 18,4" 46,8 cm 16,9" 42,8 cm 20,0" 50,8 cm
78 cm 18,7" 47,5 cm 17,1" 43,5 cm 20,3" 51,5 cm
79 cm 19,0" 48,1 cm 17,4" 44,1 cm 20,5" 52,1 cm
80 cm 19,2" 48,8 cm 17,6" 44,8 cm 20,8" 52,8 cm
81 cm 19,5" 49,5 cm 17,9" 45,5 cm 21,0" 53,5 cm
82 cm 19,7" 50,1 cm 18,2" 46,1 cm 21,3" 54,1 cm
83 cm 20,0" 50,8 cm 18,4" 46,8 cm 21,6" 54,8 cm
84 cm 20,3" 51,4 cm 18,7" 47,4 cm 21,8" 55,4 cm
85 cm 20,5" 52,1 cm 18,9" 48,1 cm 22,1" 56,1 cm
86 cm 20,8" 52,8 cm 19,2" 48,8 cm 22,3" 56,8 cm
87 cm 21,0" 53,4 cm 19,5" 49,4 cm 22,6" 57,4 cm
88 cm 21,3" 54,1 cm 19,7" 50,1 cm 22,9" 58,1 cm
89 cm 21,6" 54,7 cm 20,0" 50,7 cm 23,1" 58,7 cm
90 cm 21,8" 55,4 cm 20,2" 51,4 cm 23,4" 59,4 cm
91 cm 22,1" 56,1 cm 20,5" 52,1 cm 23,6" 60,1 cm
92 cm 22,3" 56,7 cm 20,8" 52,7 cm 23,9" 60,7 cm
93 cm 22,6" 57,4 cm 21,0" 53,4 cm 24,2" 61,4 cm
94 cm 22,9" 58,0 cm 21,3" 54,0 cm 24,4" 62,0 cm
95 cm 23,1" 58,7 cm 21,5" 54,7 cm 24,7" 62,7 cm
96 cm 23,4" 59,4 cm 21,8" 55,4 cm 24,9" 63,4 cm
97 cm 23,6" 60,0 cm 22,1" 56,0 cm 25,2" 64,0 cm
98 cm 23,9" 60,7 cm 22,3" 56,7 cm 25,5" 64,7 cm
99 cm 24,1" 61,3 cm 22,6" 57,3 cm 25,7" 65,3 cm
100 cm 24,4" 62,0 cm 22,8" 58,0 cm 26,0" 66,0 cm
101 cm 24,7" 62,7 cm 23,1" 58,7 cm 26,2" 66,7 cm
102 cm 24,9" 63,3 cm 23,4" 59,3 cm 26,5" 67,3 cm
103 cm 25,2" 64,0 cm 23,6" 60,0 cm 26,8" 68,0 cm
104 cm 25,4" 64,6 cm 23,9" 60,6 cm 27,0" 68,6 cm
105 cm 25,7" 65,3 cm 24,1" 61,3 cm 27,3" 69,3 cm

Beräkning av ramstorlek – Snabbguide:

MODELL RAMSTORLEK I CM RAMSTORLEK I TUM ”
MTB Innerbenslängd X 0,56 = cm Ramstorlek i cm / 2,54 = ”
CITY Innerbenslängd X 0,61 = cm Ramstorlek i cm / 2,54 = ”
RACER Innerbenslängd X 0,66 = cm Ramstorlek i cm / 2,54 = ”

Hur mäter jag min innerbenslängd?

För att kunna hitta rätt ramstorlek så är det enklast att mäta din innerbenslängd. Det gör du genom att stå på ett platt golv, utan skor på och med ca 15 cm avstånd mellan benen. Sen mäter du från skrevet och ända ner till golvet.

Kom ihåg att det ska vara på insidan av benet.

Anledningen till att du ska mäta din innerbenslängd är att det är den längden som är från sadeln och ner till pedalerna, d.v.s. längden på cykelns sadelrör. Det kommer vara obekvämt för dig att köra på en cykel som antingen är för liten eller stor.

MTB-storlekar

Om du ska köpa en ny MTB så beror det lite på om du ska använda den till vardags eller till sport.

Anledningen är att om du ligger mellan två storlekar så ska du till vardag välja den stora storleken och till sport den minsta.

En enkel uträkning på ramstorlekar i cm på MTB är genom att göra följande:

Din innerbenslängd X 0,56 = ramstorleken i cm

Exempel: (innerbenslängd) 80 X 0,56 = 44,8 cm

Därefter kan du räkna ut vilken ramstorlek i tum du ska ha:

Ramstorlek i cm / 2,54 = ramstorlek i tum

Exempel: (ramstorlek i cm) 44,8 / 2,54 = 17,6”

Många blir förvirrade av att det i titeln på en cykel t.ex. står "Haibike Big Curve 9.60 29" - 30 växlar - Svart/grå/turkos". Det är inte ramstorleken som nämns utan däckstorleken. Därför ska du inte gå efter dessa upplysningar när du ska hitta ramstorleken.

Citybikes (klassiska cyklar)

När du ska räkna ut cykelstorleken på din nya citybike så är det lite annorlunda än med MTB. Här ska det sägas att du i de flesta tillfällen, om du ligger mellan 2 storlekar, ska välja den minsta av dem. Fast om du ligger mycket nära den störsa så är det bättre att höja sätet lite. Kom ihåg att du ska anpassa din cykel till dig och inte tvärtom.

Den enkla uträkningen till ramstorlek i cm på Citybikes ser därför ut såhär:

Din innerbenslängd X 0,61 = ramstorleken i cm

Exempel: (innerbenslängd) 75 X 0,61 = 45,7 cm

Så kan du återigen räkna om det till tum genom att ta:

Ramstorlek i cm / 2,54 = ramstorlek i tum

Exempel: (ramstorlek i cm) 45,7 / 2,54 = 18”

Återigen kan man bli lite förvirrad över att det t.ex. står EBS Street vision RB Lady Matt Svart 28" 7 växlar, men är det också däckstorlek man skriver ut och det har inget med själva ramstorleken att göra.

Racercykel

En racer är en cykel som de flesta använder som sportcykel, så därför ska man vara uppmärksam på att välja den minsta, om man ligger mellan 2 storlekar. Det kan finnas undantag om du ligger mycket närmare den större storleken.

Uträkningen till ramstorlekar i cm på Racer får du genom att ta:

Din innerbenslängd X 0,66 = ramstorlek i cm

Exempel: (innerbenslängd) 85 X 0,66 = 56,1 cm.

Därefter kan du räkna ut vilken ramstorlek i tum du ska ha:

Ramstorlek i cm / 2,54 = ramstorlek i tum

Exempel: (ramstorlek i cm) 56,1 / 2,54 = 22,1”

Om du fortfarande är osäker på vilken ramstorlek du ska ha, så kan du alltid få hjälp hos Atredo på tel. 08- 525 038 90, eller så kan din lokala cykelhandlare också kunna ge dig råd.

Vad betyder däckstorleken för mig?

På många cyklar står det 29", 26" eller något annat. Vid sådana tillfällen är det däckstorleken. För att ta reda på vilken däckstorlek du ska ha på din cykel, så ska du tänka på vad du ska använda cykeln till. Är det i skogen eller till och från jobbet?

29”: Om du vill ha hög fart och komma fort fram, så ska du välja en cykel med däckstorlek på 29". Dessa däck är inte så enkla att manövrera i skogen och på banor, så därför rekommenderas de mest om du cyklar på landsväg.

27,5”: Man kan säga att dessa däck är en blandning mellan 29" och 26" däcken. De är lite snabbare och enklare att manövrera. Så om du ska använda cykeln både på vägen och i skogen så är det en gyllene möjlighet att använda dessa däck.

26”: Detta är ett däk som är lite långsammare men mycket enkelt att köra med när du ska runt i skogen, eftersom det inte tar så mycket plats. Om du är den som använder skogen och din MTB till motion, så får du säkert nytta av denna däckstorlek.

Däckstorlek till barn och junior?

När det gäller däckstorlek till barn- och juniorcyklar så betyder barnets längd mer än på cyklar för vuxna. Därför är det viktigaste att du väljer den däckstorlek som passar ditt barns ålder och längd.

Om ditt barn är kort eller långt för sin ålder så ska du vara uppmärksam på att de kanske ska ha en annan däckstorlek än vid första anblick. Guiden nedan visar vilken storlek barn normalt har.

Ålder Längd Hjulstorlek ”
2,5 - 4 år 94-104 cm. 12”
3,5 - 6 år 104-110 cm. 16”
5 – 7 år 110-116 cm. 18”
6 – 8 år 116-126 cm. 20”
8 - 10 år 126-140 cm. 24”
10 – 13 år 140-152 cm. 26”

https://www.atredo.se/cyklar-cykelvagnar-etc/barncyklar-juniorcyklar-etc_8044_8047~c.html

Var uppmärksam på att denna guide givetvis endast är vägledande, så om du fortfarande är tveksam kan du alltid kontakta vår support här på Atredo eller fråga din lokala cykelhandlare.

Vilken cykeltyp ska jag välja?

När du ska köpa en ny cykel så är det viktigt att du tänker över vad du vill använda den till. Om du kör i skogen eller om du ska till och från jobbet. Cykelbehovet är lika olika som livstilar och därför ska du hitta just din cykeltyp.

Mountainbike (MTB)

Mountainbikes är den extrema cykeltypen, som ursprungligen kommer från USA. Den är känd för att användas i utmanande terräng och i skogar. Kännetecken för en MTB är att den har breda däck, en kraftig ram, många växlar och så är fjädringen bättre än på en vanlig cykel. Med det sagt är det fler och fler som köper den även om de bara ska cykla i städer. Så om du vill ha en cykel till roliga och aktiva turer i skogen eller vill se cool ut i stan, så är MTB helt klart något för dig.

https://www.atredo.se/cyklar-cykelvagnar-etc/mountainbike-mtb-cyklar_8044_8307~c.html

Citybikes

Denna cykeltyp är helt klart skapad till både fart och nöje. Det är en cykel som är speciellt väl ämnad att köras på asfalt. Det är en mycket effektiv form av transport när du ska från A till B, eftersom dess smala däck gör att du kommer fram fortare och det gör helt säkert att du kör om de andra cyklisterna på cykelstigen.

Citybikes är oftast utrustade med 7 växlar men flera modeller erbjuder upp till många fler. Många använder citybikes till vanlig vardagscykling till jobb, inköp eller annat. Så om du vill ha en trendig och fin cykel till vardags, är det citybikes du ska välja.

Racer

Detta är en storlek för dig som vill cyklar i timmar genom den vackra naturen. Det är helt klar skapad till landsvägscykling och mycket höga hastigheter. En racer är uppbyggd så rullmotstånden har minskats betydligt, med de mycket smala däcken, en mycket lätt ram och tätt sittande växlar.

Det gör att du ökar hastigheten mer effektivt och snabbare. Inte för att en racer inte kan användas till vanlig stadscykling men det är en cykel som används mycket som motions- och tävlingscykel. Så om du är en cykelentusiast med fokus på fart, spänning och motion är det en racer du ska köpa.

https://www.atredo.se/cyklar-cykelvagnar-etc/racercyklar_8044_8310~c.html

BMX-storlekar

De flesta BMX-cyklar har en 20" hjulstorlek (med det finns 24" till de lite större (Cruiser)). Det man ska vara uppmärksam på när man köper en ny BMX-cykel är cykelns längd, eftersom det både finns cyklar till barn från 6-7 år och längre modeller, som kan användas från 8-9 års ålder. Som regler är det en lång cykeln man ska se på om inte annat är beskrivet.

Om man har en lång BMX-cykel så växer man aldrig ur den. En BMX-cykel ska nämligen vara liten, så man kan göra tricks och köra på bana med den.

Därför ska man inte tänka så mycket på storleken när man köper en ny BMX-cykel. Lägg istället energin på att hitta den som passar till just ditt ändamål. Det finns nämligen BMX-cyklar till barnor, street och till tricks. Som tur är kan de flesta användas till alla tre saker men vissa är bättre än andra.

Körarlängd Ramnamn Topprör Styrhöjd Styrbredd
upp till 1,20 m Micro-Mini 380 - 390 mm 50 - 60 mm 500 - 550 mm
1,20 - 1,40 m Mini 390 - 410 mm 50 - 80 mm 525 - 585 mm
1,30- 1,45 m Junior 400 - 440 mm 75 - 115 mm 550 - 625 mm
1,45 - 1,60 m Expert 430 - 470 mm 115 - 150 mm 600 - 650 mm
1,55 - 1,65 m Expert XL 460 - 490 mm 150 - 190 mm 650 - 685 mm
1,60 - 1,75 m Pro 475 - 500 mm 175 - 200 mm 675 - 710 mm
1,75 - 1,85 m Pro XL 490 - 535 mm 175 - 200 mm 675 - 710 mm
över 1,85 m Pro XXL over 520 mm 175 - 200 mm 700 - 740 mm

Ska jag välja invändiga eller utvändiga växlar?

Det är ett ganska svårt val, eftersom det finns fördelar och nackdelar med bägge två. Fast det har primärt något med vikten att göra.

Invändiga växlar

När det gäller invändiga växelsystem så finns de oftast 3, 5, 7 eller 8 växlar och primärt på citybikes samt klassiska cyklar. Det ska däremot sägas att vissa mountainbikes också görs med invändiga växlar.

I ett invändigt växelsystem sitter alla tandhjul och växlar inne i själva navet. Utöder det sitter det endast 1 tandhjul på navet. Många väljer invändiga växlar, eftersom det inte krävs så mycket underhåll och det verkar vara enklare att använda.

Invändiga växlar har dessvärre den nackdelen att de är tyngre än utvändiga växlar, i vissa fall upp till 1 kg. De är heller inte helt underhållsfria. Om du använder din cykel dagligen ska du regelbundet (ca 1 gång/år) ta din cykel till en mekaniker, som rensar och smörjer växelsystemet.

Så om du är ute efter en lätt cykel ska du inte välja en med invändiga växkar. Det ska däremot nämnas att de har en hög hållbarhet och är mycket mer robusta, så därför används de ofta på cyklar till vardagsbruk.

Utvändiga växlar

Det utvändiga växelsystemet kommer mer och mer. De ses mest på sportcyklar, som t.ex. MTB och racer, men fler och fler citybikes börjar också få det.

Du kan känna igen det utvändiga växelsystemet på att alla tandhjul är synliga. Detta växelsystem är mycket lättare än invändiga växlar, samtidigt som det har fler växlar.

Själva växelbytet är, vid rätt underhåll, också smidigare. På grund av den låga vikten får du högre fast utan så mycket motstånd. Det ska däremot sägas att utvändiga växlar kräver mer rengöring och underhåll än invändiga växlar.

Du ska rensa, ställa in och smörja dem regelbundet. Fast om du är cykelentusiast är utvändiga växlar helt klart att föredra.