Det är många som inte vet att det finns dubbdäck till cyklar. Därför vill vi här informera om detta oumbärliga cykeltillbehör till den svenska vintercyklister. Om du är på jakt efter nya billiga dubbdäck, så hittar du dem på vår hemsida.
Vad är ett dubbdäck?
til shoppenEtt dubbdäck består av ett grovt mönstrat cykeldäck, där man satt dubbar i de knoppar på däcken som utgör däckets slitbana, den sida som rullar ner mot vägen. Dubbarna är monterade i däckets gummi, så de tar fatt i vägbanan och inte kan tryckas in mot slangen, så den tar skada.
Dubbdäck ska köras till och man bör därför inte vänta med att montera dem tills snö och is ligger på vägen. Ett dubbdäcks dubbar är gjorda så de griper tag i underlaget. Det gäller också på asfalt och därför kan de också användas även om underlaget är torrt och rent. Även på ren asfalt kan man utan risk köra fritt i svängarna.
Dessutom är ett dubbdäck försett med ett mönster, som skapar kanaler till att förebygga vattenplaning, genom att skapa kanaler som leder bort vattnet under däcket. På grund av detta mönster ska man vara uppmärksam på att det finns en rotationsriktning på däcket, som anger hur däcket ska monteras.
Den mest kända producenten av dubbdäck är Schwalbe. De är kända för att göra bra cykeldäck och deras dubbdäck är också i toppkvalitet. Dubbarna är gjorda av en stark kärna av wolframkarbid, som är ett otroligt slittåligt material och som håller till tusentals kilometers cykling. Det är inte ovanligt att dubbarna med tiden kommer ligga lite djupare i knopparna på cykeldäckets slitbana, men det är gjorda så de inte kan komma in till slangen och de har fortfarande samma stabila gripande effekt på vägen.
Om man vill bara förberedd på vinterns hala före och vara säkert på att ha ett maximalt väggrepp och full kontroll över sin cykel på is och i snöväder, så är det et set dubbdäck man ska köpa. Du bör däremot ha klart för dig att djup och lös snö inte skapar ett underlah där dubbarna får grepp och därför kommer effekten under såna förehåll vara begränsad. På vinter, när vägarna i Sverige inte bara är hala p.g.a. snö, utan även på grund av frost, is, nedfallna blad och massor av vatten, så kan det vara en stor fördel att köra med dubbdäck.
Schwalbe rekommenderar att man kör till sina dubbdäck, eftersom piggarna ska köras fast i däcket, och helst ska detta ske på ren asfalt över en distans på ca 40 km. Därför bör man inte vänta med att köpa sina dubbdäck tills vägarna har blivit hala. Dubbdäck kan utan problem användas på ren asfalt men om det är sällan som vägarna är täckta av is eller snö så kan man tröttna på oljudet från däcken.
När man kör med dubbdäck på ren asfalt kan ljudet från däcken reduceras väsentligt genom att öka däcktrycket till max, men man kan inte ta bort ljudet från dubbarna helt. Om man inte kört till sina däck innan man använder dem, speciellt i snö, så kan dubbarna lossna från däcken och ramla av. Fast det är sällan man tappar mer än 5-6 dubbar genom att börja använda däcket på snö och om det händer så är det inte någon katastrof, eftersom det sitter mellan 100-300 dubbar i ett dubbdäck.
Det är möjligt att köpa lösa dubbar till ett dubbdäck och själv byta ut eller ersätta några av dubbarna. Innan dubbarna körts fast ordentligt i däcken är det viktigt att man undviker kraftiga inbromsningar och acceleration, eftersom dubbarna kan lossna från däcket. När man har kört den rekommenderade distansen, som Schwalbe rekommenderar till inkörning av nya dubbdäck, kan man köra helt normalt på däcken, utan risk för att dubbarna faller av eller tar skada.
Ett dubbdäck är oumbärligt för den cyklist som är beroende av ta sig fram och tillbaka på sin cykel var dag. Om man har andra alternativ så är det inte nödvändigt men om man tycker om att cykla så finns det ingen anledning att inte montera dubbdäck på sin vardagscykel eller eventuellt på sin reservcykel, om man inte vill höra på oljudet från däcket dagligen. Om man väljer att montera sina dubbdäck på reservcykeln bör man vara uppmärksam på väderutsikten, eftersom det kan vara fint väder när man åker hemifrån men isiga vägar när man åker hem.
Det är otroligt många som kommer till skada var år. Både vid is, vanlig snä och rimfrost blir vägarna extremt hala. Detta kan ge upphov till bytna nyckelben, händer och handleder, som är typiska skador här. När man kör på dubbdäck kan man slappna av och ge sig ut på vintern utan att överväga om det går att cykla. Speciellt om man kör med barn på cykeln så ska man verkligen överväga om denna säkerhet inte är värd att byta däck för.
Reelt kan man använda dubbdäck till alla slags cyklar, men det finns undantag.
Racercyklar: Racercyklar är ämnade till hög fart på jämnt och förhållandevist rent underlag och cykeln är därför uppbyggd så slang och lätt som möjligt. Denna uppbyggning gör att det mellan fälg och fram- och bakgaffel finns minimalt med plats, som inte ger möjligheten för att sätta dubbdäck på racercyklar.
Crosscyklar: Crosscyklar är mountainbikens föregångarna och var ämnad till cykling med hög fart i terräng. Crosscykeln är på väg tillbaka, eftersom många märkt att det är en mycket bra vardagscykel. Crosscykeln påminner mycket om en racercykel, både utseendemässigt och vikt. För att säkerställa att det inte sätter sig fast smuts så finns det gott om plats mellan fälg och fram- och bakgaffel, vilket ger gott om plats till dubbdäck. Du kan hitta dubbdäck till crosscyklar på vår hemsida.
Mountainbikes: MTB är en cykel som är ämnad till användning i tuff terräng och även denna typ av cykel har gott om plats till dubbdäck. De allra flesta som använder dubbdäck idag kör MTB och på vår hemsida hittar du flera modeller av dubbdäck till MTB.